Allah Yang Maha Pemalu

Seperti biasa, saya terpaksa terangkan benda yang saya tulis sebab pembaca saya manja dia buchuk buchuk taknak Google sendiri. Kehkehkeh, saja gurau. Takpe memang suka terangkan pun, sebab hobi memang membebel. Jadi terang benderang ni semua memang aktiviti di waktu senggang. Tengok, nak terangkan hobiku yang suka memberi penerangan ini pun dah berjela.


Saya pun tak tahu sejak bila picked up amalan menyebut Allah yang Maha Pemalu dalam doa. Tapi sejak dulu memang dah amalkan amalan ini sebab mungkin samada terbaca somewhere atau tersemat di hati pengajaran ustaz/ustazah di sekolah dalam kronologi peristiwa hidupku.


Allah yang Maha Pemalu sangat relevan dalam doa kerana jengjengjeng, excited tak nak tahu excited taaak? Pergi Google "Adab Doa Allah Maha Pemalu" sekarang. Eh takdelah acah je, memang I nak explain ni. Epp jangan pergi mana-mana baca sampai habis dulu.


Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Pemalu, Allah mendengar doa kita dan malu untuk tidak memakbulkannya. Ayat yang simple, kalau nak ayat lebih cantik, blog dakwah ada, serious ayat cantik dan banyak pilihan.



Ayat Hanis Zalikha: Allah malu tidak memakbulkannya.

Ayat dari sini : Allah malu bila ada hambaNya yang menengadahkan tangan (memohon kepada-Nya) lalu dibiarkannya kosong dan kecewa. (HR. Al Hakim)

Ayat dari sini pula: "Allah itu Maha Pemalu lagi Maha Mulia, dan merasa malu menolak, ketika seseorang mengangkat tangannya ke langit dan mengembalikannya dalam keadaan kosong dan kecewa" (HR. Ahmad, Abu Dawud dan Tirmidzi)


Semua indah unlike my bahasa *feels bad*. Okay that is all.



No comments:

Post a Comment