Apakah Superpowers Seorang Emak?

Mama tengah masak semur. What in the world is semur omg, kalau sumur tahu lah, sebab bila ada dia kita boleh tumpang mandi dan berjumpa lagi.

Begitu tekun Mama masak semur, sambil diamati oleh Hanis (guna perkataan 'amati' supaya tampak critical walhal menenggek kat counter dapur tuh sambil makan keropok Cap Ikan Mas). Ku lihat, satu persatu dia campak rempah-ratus dari botol-botol kecil tersusun rapi tepi dinding yang tak pernah ku sentuh langsung (haram nak sentuh, asyik duk masak lauk minimalist macam paprik dan sambal sardin).

Aku terus jadi kucing. Sebab kucing adalah curious. Aku pergi ke arah Mama dekat dengan periuk *sambil buat muka kucing kunyah kopok ikang*, dan tengok rempah-ratus yang dia campak tadi. Wah banyaknya jenis, banyaknya bentuk-bentuk asing tak pernah ku lehat. Aku tunjuk satu-persatu Ma ni ape? Ma ni ape? Ma ni ape? Sambil ulang-alik ke sinki ke dapur ke sinki ke dapur, Mama jawab semua soalan kucing annoying nih. Tanpa mengeluh, apatah lagi menghalau "Eh tepilah Mama nak masak!" (never been uttered by Mama, ever) Mama melayan aku. Aku tersedar, wow dilayan macam anak kecil ler pulok aku nih. Sukanya! Macam iklan burung murai Petronas.

Sebelum Mama sempat masukkan rempah terakhir, Mama picit biji rempah tuh dan kata "Hanis nak bau yang ini?" "Mmmm bau dia macam benda terbakar" "Nama dia Black Cardamom" "Oh laah Digimon rupanya yang terbakar".



I love you, Mom.

No comments:

Post a Comment