Perempuan wajib tahu cara tukar tayar.

Berasa terpanggil untuk ajar semua perempuan bagaimana untuk tukar tayar. Walaupun perempuan never ever akan tukar tayar sendiri kalau ada kehadiran lelaki sekali, dan even kalau takde lelaki, still never ever tukar sendiri sebab akan mengada dan terus call siapa-siapa (kebarangkalian tinggi jantina lelaki juga) untuk datang dan tolong. Tapi still, haruslah belajar menjadi independent woman. Kalau taknak belajar kerja lelaki, takyah sibuk minta hak sama rata apa jadah.


Walaupun diri sendiri takde kereta takde lesen dan tak pernah drive sendirian (eh ye ke? heh), tapi telah dibaling ke dalam situasi di mana tayar kereta pancit, sebanyak dua kali. Kali pertama adalah bernasib baik kerana ada Daddy, Khairi dan diri ini. Sudah tentu dua yang terlibat merupakan Daddy dan Khairi. Namun nasib tidak selalu menyebelahi diri kita.. Jadi kini saya akan ajar langkah senang nak tukar tayar. Sematkan dalam hati, nanti suami pulang, anda dah boleh berlagak I dah pandai tukar tayar. Suami: Eh bila tayar you pancit? Isteri: Tak lah, I belajar kat belog Hanis. Hoh.


Mari Belajar Cara Tukar Tayar!
Gambar-gambar dari website ini.



1. Langkah pertama, anda perlukan tayar yang pancit. Tiada tayar pancit tidak perlulah anda bersusah payah nak tukar. Ini bukan macam spender nak kena tukar selalu. Untuk memancitkan tayar bolehlah susun kulit durian di atas jalan raya dan gerakkan kereta ke arahnya. Lagi satu cara untuk pancitkan tayar ialah jadi seorang guru dan buat anak murid bengang. Boleh cuba juga.

2. Langkah dua, setelah dapat bentuk tayar yang diidamkan, anda perlukan Jack dan juga Jill. Keropok untuk makan sambil tengok suami anda tukar tayar. Kalau takde suami, anda perlukan jack sahaja.

3. Langkah ketiga, loose the screws for your tyre dulu (guna wheel brace), kemudian masukkan jack bawah kereta berdekat dengan tayar. Pusing batang jack tuh clockwise supaya kereta ternaik. Kena estimate ketinggian sehingga anda rasa, tayar baru (yang bulat dan penuh angin) muat untuk direplace.

4. Langkah empat, buka terus semua skru dan keluarkan tayar. Ambil tayar spare dan pasang.

5. Langkah lima, untuk memasang tayar spare anda perlukan pertolongan orang lain, kalau tak bersenamlah anda kat situ sorang2 sebab nak kena balance tayar dan pada masa yang sama nak kena ketatkan skru. Gigih.


6. Langkah 6, dah habis ketatkan skru, habislah proses pemasangan tayar. Tapi jangan eksaited sangat sampai terus drive nak blah dari situ bagi melupakan kenangan pahit. Anda kena cabutkan jack dan simpan peralatan dulu. Selesai semua, make your way to the nearest kedai tayar untuk beli tayar baru atau tampal tayar.


7. Kini anda sudah boleh open table dan gebang pergh aku pernah tukar tayar kereta sendiri pergh pergh dah tak perlukan lelaki dalam hidup perghh.




* Dengan common sense, skru takleh ketatkan masa kereta masih tinggi dijackkan ya. Kalau tak selitkan info ini orang cam ingat saya taktau sebab tak percaya saya pernah tukar tayar sendiri plak -_-



Warning! Bila tayar pancit jangan cuak, drive perlahan-lahan ke bahu jalan. Bahaya sebenarnya duduk melepak kat bahu jalan, jadi anda kena letak menatang tiga segi merah reflect cahaya tuh sejauh 50 meter dari belakang kereta, anda. Kalau takde benda tuh, gunalah dahan2 pokok ya.





Macam yang terjadi pada saya kali kedua pengalaman tayar pancit. Waktu itu keluar dengan Daddy dan Mama. Dua orang terlibat pastilah saya dan Daddy. Memang derhaka kalau anak ada, tapi mak yang kena tolong tukar T_T


Mama ambil dahan pokok dan letak sebagai tanda excuse me, jangan lalu sini tauuu. Memang pengalaman antara hidup dan mati duduk tepi kereta dekat bahu lebuhraya. Sudahlah berhenti dekat dengan simpang pergh kumat-kamit mulut berselawat bersyahadah sambil cabut skru tayar.



Mama bangga dahan pokoknya mendapat perhatian peronda lebuhraya Sprint. Syukur kini ada shield, itu saja yang kami perlukan.




Eh itu saja yang kami perlukanlahhh. Kenapa tolong pasangkan spare tyre sekali ni?? Baiknya :')

No comments:

Post a Comment