Perpisahan tidak pernah mudah


Aku bangun hari ini dengan kesedihan melampau. Kesedihan yang tak dapat aku bendung. Umpama terpaksa merelakan diri melepaskan seorang jejaka pergi untuk terbang ke German dan belajar ilmu kejuruteraan. Eh. Bukan umpama, memanggg. Oh tidak. Nabil please don't go. Sedikit selfish di situ aku tahu. Tapi Nabil, weh aku tak bersedia. Aku tak terbayang kau takde kat Malaysia. Selama ini walaupun aku tak sentiasa bersama kau, at least aku tahu, yang kau berada di sesuatu tempat di dalam Selangor (paling-paling jauh pun Genting ah) di Malaysia dikelilingi bangsa 1Malaysia. Nanti kau kat sana, bahaya! Jangan pergi!



Siapa nak teman aku pergi event dan sama-sama teruja pilih baju apa nak pakai, lepas ini?! Siapa nak buatkan blog assignment aku bila aku tak sempat reach deadline?! Siapa nak belanja makan tempat best-best bila birthday aku nanti dan spend tiga hari bersama berturut-turut tanpa jemu?! Siapa nak pergi Istanbul belikan aku gelang tangan lepas ini?! Dahlah bila kau tanya aku nak apa, aku bagi deskripsi penuh spesifikasi akan gelang tersebut haha sabar jelah kau dengan aku. Oh oh siapa sanggup sabar dengan aku lepas ini??! Kau lah salah seorang yang precious dalam hidupku yang susah sangat nak kecewakan aku. Yang perkataan 'No' adalah perkataan terakhir kau akan pilih nak bagi kat aku, just because kau tak sampai hati. Nabil :(



Aku jadi orang yang tak berapa liar pun sebab ada kawan macam kau. Yang ada dengan aku dari aku Tingkatan 2. Kita selalu have fun the lamest way. Itulah signifikannya hubungan persahabatan kita. Sedihnya kawan aku yang sorang ni nak duduk jauh dari aku. Kawan aku yang selama ini ada dekat. Yang ada nak tolong aku segala macam jenis pertolongan. Dan sokong aku segala macam jenis sokongan. Nabil :(



Kau punya kesempurnaan, sampai kau jadi back-up plan setiap seorang dalam geng kita haha. Memang husband material siot kau. Nanti kat sana kau jaga diri. Aku tahu kau pandai jaga diri, tak risau sangat. Kau dah cukup matang. Kau tak perlukan kami lagi. Nabil :(



Siapa nak teman aku jadi racially confused dan pakai contact lens warna-warna Mat Salleh lagi lepas ini?! Fine.


Siapa tak kenal Nabil, meh baca surat I pernah bagi kat dia waktu kami muda-mudi dulu teehee.


Aku ingat lagi masa aku baru masuk sekolah. Budak baru, kampung sikit, tapi masa tuh aku ingat aku paling hot dalam Selangor. Encik Musawir kenalkan kita dengan menyuruh kita ambil apebende buku ke lcd punye bende ntah kat dalam kereta dia. Kau pun sembang2 ngan aku masa kat tangga dalam perjalanan gi kereta bapa kawan baik kita. Dari situ bermulalah babak hidup aku yang melibatkan kau, Nabil. Aku tau yang kau dulu minat aku. Iz pun tau yang kau dari dulu minat dia dan aku. Dan kita dua-dua tau yang Meon minat amat sangat kat aku. Tapi aku tetap dengan kau (sebagai sahabat handai je ah) dan menolak cinta Meon meskipun Meon ada muka iras kau, atau, sebab dia lagi tua dari kau, kau yang ada muka iras dia. Ya. Walaupun aku rasa muka kau lebih kepada Khai Dambaan Pilu. Nabil, kau seorang je yang paham kemalasan aku nak buat kerja sekolah. Setiap pagi, sebelum aku sempat tanya lagi, kau dah bagi buku Matematik 3 untuk aku tiru. Kau memang prihatin. Selalu kalau ada projek, aku pasti takkan pilih nak kumpulan dengan orang lain selain kau, sebab aku tau kau akan buat semua kerja. Kau memang rakan hebat. Nabil kau sangat pintar, otak cerdas, minda luas. Aku kagum dengan kau. Aku tau kau selalu makan kismis, sebab tu kau pandai, tapi takpe. Aku nak kagum jugak. Nabil, kalau satu hari nanti kau dah jumpa perempuan yang kau nak jadikan makwe, aku harap aku dapat kenal dia. DAN TANYA DIA EH BONGONG KENAPA KAU PILIH LAKI NIH. Eh tak tak. Salah. Tu dalam hati je. Nabil, aku ingat lagi kau, dengan sifat rendah diri dan pemalu kau. Malu nak buat ujian oral bahase inggeris, malu nak pakai hensem lebih sikit, malu nak buat2 jadi pakwe aku untuk halau Meon gi maen jauh-jauh. Nabil, aku takkan lupakan kau, kawan aku yang paling baik (kategori lelaki). Aku takkan lupakan kau sebab bila bapak aku beli Berita Harian muka Khai ngan Rosma selalu kat cover. Aku takkan lupakan kau sebab bila kau balik nanti, mesti aku nak suruh kau bawak belanja makan sate Kajang ke apeape. Nabil, kau selalu buat diri aku rasa macam lawa. Selalu aku rasa sorang2 je. Tapi bila aku dah jumpa kau, kau lebih yakinkan aku. Kau selalu nak aku jadi peragawati. Kau percaya pada aku. Kebolehan aku. Nabil, terima kasih untuk segalanya. Terima kasih untuk memori ini. Marilah kita (okay aku tau ayat "marilah kita" ni bunyik macam dikir barat sikit tapi kau baca ah dgn nada biasa je) dewasa bersama. Nabil Aizat, kawan baikku, bekas ahli kelab boling Sekolah Menengah Kebangsaan Seafield.


Kelakar doh baca balik surat ini haha. We were so young! Sedihnyaaa. Hesh nasib baik aku dah ada Abe Karim.




Karim.

No comments:

Post a Comment