Diari Debab

Saya baru lepas minum susu Keknis bancuh. Weee rindu Keknis. Hari tuh Keknis tinggal saya 4hari, dia pergi Jakarta. Sedih saya tak dapat belaian kasih sayang jiwa raga dari Keknis. Waktu lapang bila mama Keknis leka buat kek, saya pun panjat meja. Masa tuh laptop dah ON. Mama Keknis baru lepas main Facebook, tak sign out lagi. Ada 11 notifications. Tapi itu semua tak penting. Saya cuma nak masuk Twitter tengok updates Keknis masa dia kat Jakarta. Tengok-tengok rupanya Keknis update twitter dia, kata dia dia dah nak pulang Malaysia, tengah stuck dekat airport sebab flight delayed. Flight delayed itu apa, tanya saya pada diri. Saya pun Google 'flight delayed', oh rupanya kapal terbang kelewatan. Pastu dia post gambar ni kat twitter, nak tunjuk kat followers dia, apa dia beli untuk saya. DIA INGAT LAGI KAT SAYA :') Ingatkan dah pergi Indonesia dah jumpa bayi gebu lain kat sana sobs :')


Cantiknya. Tak sabar nak pakai! Tapi muat ke size tuh Keknis oi. Hang lupa ka hang duk bagi makan bagi susu kat cheq penuh kasih sayanggg.




Keknis ada juga nak belikan saya kasut. Tapi susah nak cari size kaki saya yang tembam ini. Baru ingat dapat kasut sekali nak match dengan dress sobs. Oh diari ni memang banyak sobs. Sebab saya gembeng. Kalau awak tak tahu gembeng tuh apa, mungkin awak akan Google macam saya. Tapi tak perlu buang masa, sebab gembeng tuh bahasa jawa untuk 'kuat nangis'. Keknis selalu panggil saya gembeng. Kadang-kadang sampai saya ingat tuh nama saya. Jadi bila Keknis kata "Hei gembeng", saya tertoleh pulak. Malu I. Teehee.



Bila Keknis balik, wah ceria hidup saya! Dia mandikan saya dan pakaikan dress batik yang dia beli kat airport tuh. Saya buat-buat muka terkejut bila nampak dress tuh. Yelah takkan nak buat biasa je, nanti dia tahu pula saya duk ngadap twitter dia. Dress itu betul-betul muat badan saya, fitting gitu memang nampak body *shy*. Mula-mula saya nak tanya, takde size besar sikit ke. Tapi nanti Keknis jawab "takde, ini dah paling besar" kang, kecik pulak hati saya. Yelah saya sedar saya XL sobs.


Keknis selalu include saya dalam kehidupan seharian dia. Memang selama dia cuti ni, dia yang uruskan saya setiap hari. Celik je mata, dia tengah mengadap saya. Pastu dia akan kata "Bath time!" dengan nada yang paling happy sekali. Keknis biasakan cakap English dengan saya. Sekarang saya dah hafal "Bath time, come here, no, & don't". "Don't" paling selalu saya dengar. Sebab saya suka buat hal.

Semalam merupakan hari saya memerap dengan Keknis. Saya ikut dia pergi salon, pergi casting dan pergi beli groceries. Arissa Keknis.


Seronok bila pergi jalan dengan Keknis. Semua tanya kalau saya anak Keknis. Kelakar pun ada. Sebab Keknis selim, saya, ehem, paham-paham jelah. Lepas tuh orang yang cuci rambut Keknis tanya kalau kami ada darah kacukan Cina. Kata jelah mata kami sepet kulit kami gebu.



Waktu ikut Keknis pergi casting, Keknis suruh saya cuba sekali. Saya malu sangat. Saya bukan reti senyum betul-betul pun. Saya cuma boleh senyum bila Keknis nyanyi tepuk amai-amai je. Dan kata "bath time".

Tengok saya yang cuak lebih. Terus rasa nak Keknis dukung bawa balik rumah bagi susu tidurkan je, sobs. Tapi Keknis kata "Arissa look at me, you can do it!". Keknis akhirnya berjaya pujuk saya.



Sigh, susah betul saya nak senyum masa tuh. Saya tak tau kenapa. Nak kata malu, kadang-kadang ada time yang saya tak tau malu. Saya harap orang tuh tak benci saya sebab susah senyum.




Bila tengok Keknis buat, alahai senangnya dia senyum. That's my Keknis. Si sepet Keknis.



Kemudian kami pergi ke food galore membeli groceries . Keknis suka beli jajan.



Bila Keknis oocupied sikit, saya pun mula buat muka tak bersalah sambil tangan mencapai dan meletak ke dalam trolley. Tapi banyak benda saya capai dan letak dalam trolley yang Keknis perasan. So dia letak balik kat rak, sobs.




Berapa minit je duduk dalam trolley. Kemudian saya bosan, saya selalu mintak Keknis dukung. Keknis dukung best, dia tinggi.



Waktu dah lewat petang, masa untuk ibu saya ambil. Keknis bawa saya have a walk in the park. Dia suka main timang-timang saya, walaupun saya berat. Saya rasa dia menyusahkan diri je. Saya lagi suka main laptop.

Itulah contoh satu hari dalam hidup saya bila Keknis ada di rumah waktu cuti. Okay lampin dah lenjun, nak pergi meragam sekarang. Bye.



No comments:

Post a Comment