Tips Elak Botak Untuk Lelaki

Ini bukan entri untuk lelaki metrosexual yang lebih pakar dalam bidang ini berbandingku, tapi ini tips simple untuk lelaki-lelaki biasa/tak kisah/selebet/cool/macho yang selalu terlepas pandang atau tak ambil berat tentang rambut dan kulit kepala pastu komplen asal diorang makin botak LOL.


Tips 1: JANGAN BIAR KULIT KEPALA BERMINYAK.
Ya, saya paham rambut awak pendek, jadi awak tak rasa rimas kalau tak basuh setiap hari atau selang sehari. Awak tak rasa rimas kalau 2-3-4-5 hari biar rambut tak bershampoo. Tapi... mak dan makwe awak rimas. Sebab kulit kepala awak berminyak dan (maybe) busuk. Pastu kulit kepala berminyaklah senang gila rambut nak gugur. Minyak = lubricant. OMG common sense injected kan. Jadi shampoolah rambut anda selang sehari.


Tips 2: JANGAN SIKAT RAMBUT MASA BASAH.
Rambut dan kulit kepala jadi lembut dan fragile waktu basah. Waktu tuh jugalah awak nak sikat ya? Mmmph.


Tips 3: JANGAN IKAT RAMBUT MASA BASAH.
Ini untuk yang rambut panjang. Janganlah ikat rambut masa basah. First of all, rambut fragile ditarik-tarik. Secondly, rambut jadi kepam sebab belum kering sudah dikumpulkan bersama. Thirdly, bila kepam, dandruff pun berkepuk-kepuk, menutupi liang rambut, jadilah rambut gugur! Suka lettew botak.


Tips 4: JANGAN GUNA SHAMPOO PEREMPUAN
Ada sebab shampoo kita semua bergender. Shampoo perempuan untuk rambut perempuan yang lembut dan tak selalu letak gel/miyak/wax. Jadi rumusan dia pun lemah lembut hewhewhew. Bila awak pakai kat rambut awak yang penuh wax tuh, memanglah tak luntur waxnya. Jadi masih tinggal sisa-sisa wax yang boleh sumbat liang rambut awak. Malah, bila awak cuci tak cukup bersih, susah nak rapikan/stylekan rambut tuh the next day.


Tips 5: PAKAI TOPI HANYA DI LUAR BANGUNAN.
Saje je.


Baiklah itu saja tips yang boleh saya kongsi, tips 4 datang dari Shira sebab boyfriend dia selalu buat LOL. Harap membantu sedikit sebanyak. 

Makan Toujours Skin Collagen Dust kalau agak-agak dah nampak tua. Emel : toujours . my @ gmail . com untuk keterangan lanjut. Lelaki pun boleh makanlah. Hohhhhh.

No comments:

Post a Comment